niedziela, 25 sierpnia 2013

Łosoś pieczony z batatami.


Na facebookowym Fanpage'u łosoś wygrał jednym głosem z omletem owsianym, czas więc na przepis :). Omlet również postaram się dodać na dniach - o ile znowu nie padnie mi komputer, jak tym razem, bowiem łosoś miał pojawić się już w piątek...
Ale wracając do meritum: obiad naprawdę niezwykle prosty, nieczasochłonny (przygotowanie zajmuje około 40 minut spędzonych głównie na czekaniu, aż jedzenie zrobi się w piekarniku). Łosoś jest rybą, która doskonale smakuje z najbardziej podstawowymi przyprawami, do tego pieczone bataty, których lekko słodki smak fajnie pasuje do dyniowego puree... Całość lekka, zdrowa i prosta, czego więc chcieć więcej w wakacyjne popołudnie? :)


Łosoś pieczony z batatami /1 porcja/:
- filet z łososia (130-150 g)
- pół dużego czerwonego ziemniaka (około 200 g)
- szczypta chilli
- szczypta imbiru
- oregano i/lub bazylia
- sok z cytryny
- świeżo mielona sól i pieprz
- olej
- listki bazylii do dekoracji

Łososia umyć, osuszyć i skropić sokiem z cytryny. Posypać solą i pieprzem.
Połowę ziemniaka przekroić jeszcze raz na pół (na podłużne ćwiartki), włożyć do garnka, zalać wrzątkiem i gotować około 5 minut (aż zmięknie, ale będzie jeszcze zbyt twardy do jedzenia). Odcedzić i ostudzić, a następnie naciąć kilkanaście razy nożem tak, jak na zdjęciach. Posmarować odrobiną oleju za pomocą pędzelka, posypać pieprzem, solą i ziołami oraz dosłownie poprószyć chilli i imbirem.
Na kratce z piekarnika rozłożyć kawałek papieru do pieczenia lub folii aluminiowej wysmarowanej olejem i położyć na niej łososia skórką do dołu. Obok, bezpośrednio na kratce, ułożyć dwie ćwiartki ziemniaka tak, by nacięte brzegi lekko się rozchyliły.
Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec w temperaturze ok. 180 stopni przez ok. 20 minut. Pod koniec można na chwilę włączyć termoobieg, by bataty i łosoś się lekko zarumieniły.
Podawać z dyniowym puree (przepis tutaj), przyozdobione listkami bazylii. Smacznego!


16 komentarzy:

  1. Jest i łosoś! :) Czekałam. Nie zawiodłam się, bo prezentuje się bardzo apetycznie.
    Uwielbiam połączenie tej ryby z batatami, ale w tej wersji go nie próbowałam. Dużo ziół i do tego ta dynia (o rany, tęsknię już za tym smakiem...) - dla mnie obiad wymarzony. Poczekam tylko na dynię i robię.

    OdpowiedzUsuń
  2. W życiu nie jadłam batata, ale łososia uwielbiam ;D

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam łososia w lodówce, termin do jutra, ale batatów brak, nie lubię ich:p

    OdpowiedzUsuń
  4. kurczę, poluje na te bataty i poluję, gdzie mogłabym je dorwać?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kupiłam w delikatesach T&J, ale widziałam też w Almie i chyba Piotrze i Pawle :)

      Usuń
  5. Świetnie to wygląda! Nie wiem jak smakują batety, ale wierzę, że pasują do tego dania :)

    OdpowiedzUsuń
  6. uwielbiam pieczonego łososia, ale batatów nie jadłam nigdy ;p

    OdpowiedzUsuń
  7. Łosoś to zdecydowanie moja ulubiona ryba! :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Najpiękniejsze bataty, jakie w życiu widziałam!

    OdpowiedzUsuń
  9. chciałabym kiedyś zjeść bataty, ale u mnie nie ma nigdzie ;( cóż pozostaje łosoś <3 i dynia <3

    +wysłałam Ci mejla parę dni temu i nie wiem czy nie doszedł, czy nie zaglądałaś na skrzynkę ;)(ja na swoją wchodzę raz na ruski rok ;p)

    OdpowiedzUsuń
  10. ślicznie to wygląda:) zdecydowanie takie klimaty lubię, mówisz, że w Almie bataty można dorwać:)? sprawdzę:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bataty są u mnie na liście "do zrobienia" :)
    Trudno je niestety dostać w moim mieście ;/
    Planuję także ugotować soczewicę... Polecisz coś na "pierwszy raz" ? Bo nie mam nawet pojęcia, jak ona smakuje!

    OdpowiedzUsuń
  12. Było pysznie. Polecam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Czesc :) Jestem tu po raz pierwszy, ale czuje, ze zagoszcze na dlużej :) Zastanawiam sie tylko czy dynie lepiej podac na zimno czy cieplo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam w takim razie nowego Czytelnika/Czytelniczkę :)
      Co do dyni - moja była w temperaturze pokojowej, ale to kwestia gustu, może być zarówno zimna, jak i ciepła - najlepiej spróbować :)

      Usuń

Spodobał Ci się przepis?
Skomentuj, będzie mi bardzo miło :).